lördag 23 januari 2016

2015...


Jag sitter idag i min klädkammare där vi brukar hålla förlossningar hos oss, det är lite mysigt och nog ett av de lugnaste ställena i vårat hus (i alla fall när hela familjen är hemma). Idag är det Andira som ska nedkomma med sin 5:e kull! Det är dygn 65. Dottern Stella från hennes senaste kull är med mig och Andira nu under värkarbetet, och det är väl superbra för hon ska själv föda om ca 3 veckor för första gången. Nu håller vi tummarna att allt går lika bra för Andira som det brukar göra!

Vår stackars kattblogg har varit utan inlägg länge nu... Det är inte för att det inte hänt något hos oss... Snarare har det hänt alldeles för mycket ;). Det är ju oftast först efter några kullar som man inser vad det egentligen innebär att vara uppfödare. Det är inte alltid en dans på rosor och fantastiska kattmammor som klarar allt helt själv. Kan säga att det var tur att jag fortfarande var föräldraledig en stor del av 2015 för då fick vi en för tidigt född kull, med endast en överlevande unge, vår lilla Mini. Mamman fick ingen mjölk så jag matade från början vår lilla pyttis var och varannan timme med en liten medicinspruta. Vi bodde på en madrass mor, Mini och jag i ett av våra badrum i 3 veckors tid. Sov lite sporadiskt så där ;), men Mini överlevde och anslöt sig sedan till Stellas kull med flera (som bara var 5 v äldre) och har utvecklats till en fantastiskt fin tjej <3. Vi fick också erfara att våra katter fick en parasit. Det hade vi nog inte förstått om vi inte redan haft som rutin att testa våra katter för parasiter, för så värst sjuka var de inte alls, men ett positivt svar betyder ju ändå behandling, för något sådant ska vi INTE ha här. Det var inget kritiskt läge, men en hel del jobb.
Sen har vi bengalhonor som är ordentligt löpningsbenägna, och speciellt sommartid hjälper knappt p-piller. Både p-piller och återkommande löp kan ge livmoderinflamation hos katter, det är oftast hormonellt betingat, och nu vet vi inte vilket som var orsaken, eller om det var en kombination, att vi inte lyckades trycka bort löpet helt hos en av honorna, gav piller och så utvecklade hon livmoderinflamation. Vi fick tyvärr inte rätt behandling för henne direkt, men det löste sig sedan med hjälp från andra uppfödare som sa vad vi skulle kräva att få utskrivet för henne. Hon blev frisk! Och idag ska hon få små igen :)).

Det var väl lite i korta drag... Men vi har roliga saker att berätta mer om också! En dag ska jag skriva om lilla Minis historia! Men jag ska strax visa er de supersöta små kattungarna som vi redan har här hemma nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar